Bateria 4-5 Tunari se află în imediata apropiere (la est) a intersecției dintre Centură și șoseaua dintre Pipera și Tunari (Bulevardul Pipera din orașul Voluntari și Calea București din Tunari). Se încadrează în tipul 1 de baterii și este complet abandonată. Este o baterie mare, fiind printre cele mai mari fortificatii de acest tip. Accesul către aceasta se poate face ușor din Șoseaua de Centură.

Șanțul nu este inundat, iar accesul este facil pe poarta principală. Este acoperită de copaci doar deasupra. Intrarea principală are puțul deschis și plin cu apă. Pe pereți se pot observa urme care indică faptul că zidurile au stat timp îndelungat sub apă.Pe terenul din fața bateriei există câteva fundații pentru construcții care nu au fost finalizate. În trecut, prin 2010, bateria era în patrimoniul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Durabile. Acest tip de baterie avea șanț continuu și cofră (cazemată) de contraescarpă. Escarpa și contraescarpa erau din pământ, cu excepția frontului de gât. În prezent are mai multi proprietari privați, iar terenul din față este complet gol putând fi transformat în spațiul de parcare sau loc pentru târguri volante sau alte activități recreative în aer liber.

Bateria 4-5 Tunari se află aproape de alt ansamblu rezidential. La vizitare am întâlnit tineri vizitatori veniți pe jos de acolo, deci căutare există și este relativ accesibilă. Din cauza spațiului interior și exterior destul de generos și a apropierii de zonele rezidentiale se pot organiza:

La exterior

  • loc de joacă pentru copii
  • spațiu pentru târguri sezoniere / piața volantă
  • facilități sanitare
  • zonă de agrement: teren de baschet/volei/patinaj/minigolf – xm2
  • zonă de grădină (tot ca spații educaționale)
  • tribună / gradene pentru cinema în aer liber și alte activități (prezentări și concursuri școlare, dans, gimnastică, catwalk)
  • loc pentru câini
  • skate park

La interior

  • cafenea/bistro în spațiile interioare, cu servire și afară
  • mici magazine tip “pop-up store” – aceste două funcțiuni produc fonduri prin chirie
  • spații pentru ateliere, alte activități educaționale
  • un spațiu cu funcțiune muzeală, explicativ pentru istoria fortificațiilor
  • grupuri sanitare
  • birou (co-working spaces)
  • biblioteca de cartier

Alături de alte două baterii (B 9-10 Cățelu și B 13-14 Jilava) din acest angrenaj ar putea fi introdusă într-un proiect pilot, care să cuprindă astfel de spații. Ele pot fi personalizate în funcție de fiecare zonă în parte. Datorită spațiului, a accesibilitații, dar și a situației juridice din prezent ea ar putea să reprezinte un model, dar și pilonii unei dezvoltări și integrari a fortificațiilor în circuitul urban. Cele 3 baterii pot deveni rapid auto-sustenabile, dovedind că prin aplicarea unei strategii coerente se produc fonduri, nu costuri. Devenind un exemplu de bune practici, ar atrage după sine și grăbi dezvoltarea celorlalte baterii actualmente părăsite și aflate în diverse stadii de mizerie. Cele mai mari costuri din reabilitarea lor ar fi generate de lucrările de drenaj, în cazul celor inundate.

De asemenea bateria de la Tunari este inclusă în acelasi pol albastru ce este văzut ca un mixt între funcțiile culturale, de agrement și loisir.

Iată stadiul bateriei