Fortul 10 Leurdeni este amplasat în capătul străzii principale, șoseaua Leordeni, ce traversează cartierul Popești-Leordeni, al orașului cu același nume. Diferit față de celelalte forturi este că se află la cea mai mare distanță de o baterie intermediară (peste 4 km), fiind o excepție de la regulă. Se încadrează în tipul III de forturi și a fost ridicat în a doua etapă a construcției Cetății București.

În 1959 a trecut în patrimoniul Ministerului Agriculturii prin OT 321/1959. În 2010 o parte încă era în proprietatea acestui minister. Șanțul și galeria posterioară au aparținut unei unități militare, iar restul fortului au fost folosite drept depozit de către o firmă privată. Din punct de vedere juridic construcția fortului nu este menționată în extrasele de carte funciară și nici în planurile cadastrale, de altfel nu este o excepție pentru clădirile care au fost în patrimoniul MApN.

Accesul la Fortul Leurdeni este ceva mai dificil, terenurile din față, odinioară din aceeași parcelă cu fortul, sunt proprietate privată. Azi se poate ajunge la fort ocolind stația de betoane aflată spre sud, la circa 500 de metri de intersecția dintre Șoseaua de Centură și Șoseaua Leordeni. Ieșind de pe șoseaua de centură se merge aproximativ 200 de metri, pe lângă un adăpost de câini comunitari, după care se desprinde la stânga prima variantă de acces la fort, care ne va conduce direct în şanţul posterior al acestuia, pe terenul unei unităţi militare abandonate. O a doua cale de acces se află la 200 de metri de prima, pe acelaşi drum care se desprinde din Centură. Astfel, va trebui să urmăm liziera pădurii spre stânga, până când vom observa o coborâre discretă a drumului de ţară şi o defrişare pe partea stângă. Vom urma această nouă potecă, destul de lată, cale de alţi 100 de metri, spre vest și apoi se poate pătrude în fort. Totuși această zonă ar putea fi amenajată ca parcare, iar drumul de acces pavat cu piatră.

Fortul 10 Leurdeni, aflat într-o zonă deficitară din punct de vedere al spațiilor de agrement și al celor de petrecere a timpului liber în afară, de aceea modelul care ar fi cel mai pretabil ar fi Frau Gerolds Garten | Gerold Areal Zürich West (supranumit Gradina doamnei Gerold). “Grădina doamnei Gerold se schimbă în funcție de anotimp. Vara este restaurant cu grădină, terasă la soare și baruri în aer liber. Iarna găzduiește întâlniri confortabile în jurul focului de tabără.” (https://www.fraugerold.ch/). Arealul de peste 2.000 de metri pătrați, printr-o strategie deosebită, a fost transformată treptat incepand cu 2012 in pol verde cu grădini urbane și spații pentru gastronomie, devenind în scurt timp cel mai cautat loc din Zürich. Mixul de functiuni include restaurantul cu grădină proprie de zarzavat, magazine mici de obiecte de artă și spații pentru evenimente diverse, bar în aer liber și spațiu pentru targuri sezoniere. Si la Fortul X Leurdeni lucrurile pot sta similar.

O altă transformare remarcabilă care poate să fie luată ca model este cea petrecută în New York cu o veche linie de tren.

Întinzându-se prin 2 districte de-a lungul unei zone istorice în vestul Manhattanului, pe o lungime de 2.33km la o înălțime de 7.5metri, Highline este o trasă de cale ferată aeriană, scoasă din uz și transformată între 2006-2019 în spațiu verde inedit. High Line șerpuiește între clădiri și oferă vederi inedite asupra orașului și a râului Hudson, găzduind diverse spații comerciale și galerii, care oferă o gamă variată de produse, de la gastronomie la expoziții sezoniere de artă. Grădinile sunt deschise pe tot parcursul anului și populate cu o selecție din plantele și ierburile care creșteau odinioară sălbatice pe trasele abandonate.

Traseul se pretează pentru agrement, plimbări urbane și un tur tematic cu puncte de oprire la o serie telescoape de mare putere prin care se poate studia panorama orașului. Și aceasta ar putea fi un model pentru oricare dintre fortificațiile din zona horticolă.

Starea actuală a fortului X Leurdeni